søndag 4. oktober 2009

New York!!

Spotted; Å and K running for their lives at Heathrow Airport. Ja, det ble en stressende start på reisen på Heathrow. Men allerede to dager før avreise fikk vi en støkk; Åse ble med alt hell dårlig og småhanglete. Med whiskystemme og rennende nese dro vi ned på CC for å hamstre div. C-vitaminer, repsils og andre lindrende produkter i håp om å holde ondskapen i sjakk. Dette så ut til å virke greit, siden Åse verken ble bedre eller dårligere.

Klokka 04.30 torsdag morgen ringte vekkerklokka. Tiden var inne. Mamma (Edny) stavret seg opp og kjørte oss inn til Gardermoen. Flyet til London rakk vi greit med litt småløping fram til gaten grunnet endeløs lukting på parfyme (Åse). ”Noen” rakk akkurat å se at ”gate closing” blinket på skjermen da vi fortsatt hadde en passkontroll å forsere. Litt småklamme og trøtte var vi endelig om bord i flyet til London.

Trøtt mann - Gardermoen

London var imidlertid et eget kapittel. Åse var inneforstått med at en times tid på å bytte fly var ”meeeer enn nok” til både toalettbesøk og lunsjpause. Etter passkontrollen ble vi påminnet at vi hadde dårlig tid, og henvist til ”fast track”. Da vi endelig kom til security og fikk spurt en vakt om hvor vi burde gå for å rekke flyet, fikk vi i svar ”even though you keep using the fast track, you’ll never gonna make it!”. Æææh, nå var det ikke bare èn som var stresset lenger. Køene var endeløse og vi så for oss å tilbringe første natten på Heathrow. Men plutselig dukket en reddende engel opp: ”They’re with me, I have a gold-card..” og vips så var vi forbi security. Likevel viste det seg at vi hadde sinnsykt dårlig tid. Men igjen dukket vår reddende engel opp og utpekte raskeste vei til gaten (tydelig lommekjent på Heathrow). Da var det bare å ta beina fatt og nispurte. Ufattelig at både Kilroy og British Airways legger opp til noe som i praksis er umulig. Etter ti harde minutter satt vi likevel heseblesende på jumboen – New York…Here we come!

Boeing 747
Da vi ankom New York var klokka 12.30 norsk tid. Det skulle med andre ord bli en laang dag. Hotellet, Milford Plaza rett ved Times Square, viste seg å være over all forventning. Fornøyde med hotellet og at vi hadde kommet frem, dro vi ut for å utforske livet. Mye lys, søt digg lukt, masete salgsmenn, høye bygninger og alle mulige slags mennesker var førsteinntrykket (til Åse som aldri har vært her før), som vel å merke var veldig preget av for lite søvn og en tett bihule. Det ble en tidlig kveld og en like tidlig morgen dagene etter.
Times Square
2. oktober startet med en skikkelig american breakfast. Åse kjørte pannekaker, sirup og jordbær og Kristian ”safet” det med egg, bacon, fries og toast. Vi var begge fornøyde med de respektive valgene. MMmmmmm! Vi bestemte oss for å utforske 5. Avenue og gatens shoppingmuligheter. Noe Kristian angret seg bittert for i ettertid. Omsider, dvs. etter A&F, Diesel, Trump Tower, H&M, Billabong, Element, Zara, Levi’s, Footlocker og sikkert 20 andre butikker, endte vi opp i Central Park. Her fant vi en bygning som har vist seg å være Kristians ultimate luksushotell gjennom oppveksten; The Plaza. Hotellet fra selveste Home Alone 2. I Central Park lever New Yorkerne og ekornene et avslappende liv. Etter å ha inspisert Donald Trumps Wollmann Rink gikk turen til Downtown Manhattan. Her så vi frihetsgudinnen fra Battery Park. Vi droppet turen ut til Liberty Island pga. kvass vind og Åses hals. Videre oppover på Manhattan passerte vi oksen som er symbolet på aksjemarkedet; ”The bullmarket”. Noen hundre meter videre kom vi til Ground Zero. Dette var et spesielt skue. Hele stedet var sperret av og mer eller mindre skjult og bevoktet. Altså en sterk kontrast fra 1997, da Kristian var på toppen av en av de to bygningene. En meget spesiell opplevelse.

Wollmann Rink - Central Park Ekorn - Central ParkGodt grep på oksen - The Bullmarket

Snikfotograf - Ground Zero

Etter et par timer med søvn på hotellet etter dagens strabasser bestemte vi oss for å ta turen opp i Empire State Building for å se på New York at night. Lite folk, helt klar sikt utover den lilla-glitrende byen og en saksofonist som spilte nydelig jazz, gjorde dette til en skikkelig koselig opplevelse. Empire State Building anbefales å besøkes etter kl 22;)

Toppen av ESB - 381 moh

Utsikt fra toppen nordover på Manhattan - Times Square til venstre

I dag har mesteparten av dagen gått med til shopping og en liten tur innom Madison Park og Flatiron Buildning. Nå skal vi ut og få oss litt mat, gjøre noen siste ærend (Åse hehe) og besøke Ripley museet. I morgen tidlig sæler vi på igjen og drar videre til sørligere strøk og LA. Selv om temperaturen i New York har vært i underkant av 20 grader, gleder vi oss nå til å få litt skikkelig sol på kroppen.