fredag 16. oktober 2009

Maui - Hawaii

Da vi ankom Honolulu var det akkurat som å bli møtt av en enorm hetebølge. Termometeret viste nesten 90 fahrenheit, altså godt over 30 grader celsius. Etter å ha tilbakelagt tre timer på Honolulus flyplass kunne vi endelig sette kursen mot Maui. På flyplassen sto vår hvite Jeep Wrangler og ventet på å bringe oss til ”Lovely Lahaina” på Mauis vestkyst.

Maui er en øy som i sin tid ble formet av to store vulkanutbrudd. Det kan man tydelig se av kartbildet som viser to høye fjell, med en flate i mellom. Maui er som mange andre større havøyer delt når det gjelder klima. Værmeldingen viste stort sett regn hver eneste dag, men vi opplevde ikke noe annet enn knallsol og hete temperaturer. Selv gjennom natten var været i Lahaina så trygt at folk lot bilene stå toppløse. Lahaina er en by med rundt 9000 innbyggere. Byen er liten og romantisk, noe som tiltrekker seg mange par og nygifte. Selve sentrum består av en havnegate prydet av restauranter, surfebutikker, gullsmeder og gallerier. Både sørover og nordover langs kysten er det nok av nydelige strender å velge i. De fleste øyene i Hawaii er surfeparadiser. Det som skiller Maui fra Oahu, som for øvrig er øya der Honolulu ligger, er at bunnen er full av skarpe korallrev (gode dykke- og snorklemuligheter). Vi klarte likevel å finne nok av strender med sandbunn.

Litt geografi

Nå har vi tilbrakt seks flotte dager her i Lahaina. Vi forstod fort at vi hadde blitt noenlunde bortskjemt hva angår hotellstandard, for ”Lahainas Last Resort” var ikke mye å skryte av. Det var i bunn og grunn et budsjettvennlig hotell, med felles do og dusj, uten housekeeping. Rommet hadde likevel fasiliteter som kjøleskap, mikro og aircondition. Uansett, vi var ikke her for å henge på rommet, og allerede dagen etter spant vi av gårde til D.T Flemmings Beach ca 20 minutter nord for Lahaina. I vanlig norsk stil kastet vi oss på to lange soldager. Rød og sår hud var et faktum.

Beachlife

Don't hate the player - hate the game!

Topless Jeep Wrangler

På kveldene koste vi oss med nydelig mat og tidvis intensiv shopping. Liker du surfemerker som Reef, Hurley, Billabong, Rip Curl, Quiksilver, Roxy osv. er dette et mekka for deg! Spesielt når man kan nyte godt av forsvinnende dollarkurs og enorme reserver ;) Det ble også litt tid til andre aktiviteter. Blant annet var vi på Mauis Ocean Senter. Her hadde de forskjellige fiskearter og et smalt utvalg av haier og skilpadder. Akvariet i Bergen er faktisk hakket bedre. Uansett – huden hadde godt av en fridag fra sola.

Skilpadder

Haitunnel

Drinks please

Bubba Gump Shrimp

Søndagen tilbrakte vi på en katamaran ved navn Quiksilver. Den fraktet oss ut til Molokini, en liten ubebodd øy som hører til Maui, hvor vi snorklet over revene. Videre dro vi til Turtle Town hvor de grønne havskilpaddene holder til. Vi fikk øye på to enorme skilpadder, som bedagelig svømte rundt tilsynelatende uanfektet av besøket. Åse sperret øynene opp da hun oppdaget flyvefisk på veien tilbake. Frokost og BBQ lunsj var inkludert. NAM!! Vi har senere på turen tenkt å ta dykkesertifikatet og fikk med dette en fin appetizer.

Monokini - Flott snorklested

En av skilpaddene vi kunne se mens vi snorklet

Salatprinsessen

My name is Forrest, Forrest Gump! Life's like a box of chocolates...

Det har vært veldig deilig å kunne slappe av på samme sted en periode uten å lide av jetlag og storbyenes jag. Vi gleder oss nå til å komme til Waikiki der vi skal tilbringe de fem siste dagene på Hawaii, for denne gang.