lørdag 28. november 2009

Singapore og Malaysia

Da vi satte kursen mot Singapore var det deilig å tenke på at vi skulle sove i en god seng og slappe av hos hyggelige mennesker. I Singapore bodde vi nemlig hos Kristians søskenbarn Vera og hennes familie, som tar noen år i Singapore kombinert med fødselspermisjon og shippingarbeid. Her var bordet dekket og senga oppredd. Vi fikk til og med eget bad :D. Under hele oppholdet ble vi kjørt rundt og virkelig tatt vare på. Det var godt å få en slags hjemmefølelse igjen. Hushjelpa(!) Mary Lou gjorde også sitt med utrolige måltider og frokoster. Takk Magne og Vera! Det var også morsomt å møte de to søte døtrene Hedda og Agnes, som sørget for å lage litt ekstra action.

Middagsmat på verandaen

Kristian og Agnes

Singapore i seg selv var også en opplevelse. Man merker godt at dette er et land og en by med enorme ressurser. Shoppegata Orchard Road ga shopping en ny betydning ved at det haglet av enorme kjøpesentre og motebutikker. Alt var gjennomført til det ytterste med luksuriøse finesser og krimskrams. Landet har også et tungrodd byråkrati og har strenge, men også til tider rare lover. For eksempel var den generelle alkoholgrensa 0.8, men hvis du krasjet var den 0. Det er heller ikke lov med tyggegummi, og hvis du skulle ha med deg noe narkotika inn i landet får du ”penalty by death.” Ferdig med det!

Kjøpesenteret Ion

Den andre kvelden dro vi på Raffles Hotel med Vera og Magne for å teste den berømte Singapore Sling drinken. Mmmm. Etterpå tok vi oss til toppen av Swissotel for å nyte en drink i skybaren. Nice! Dagen etter besøkte vi Singapore zoo for blant annet å se hvite tigere, løver, flodhester, apekatter med mer. Vi hadde også håper å se isbjørner og giraffer, men det viste seg at hjemmene deres var under oppgradering. Litt over halvveis bestemte også himmelen for å åpne seg fullstendig (noe den ofte gjør i Singapore på denne tiden av året), så vi bestemte oss for å avbryte turen. En flott opplevelse var det uansett. Fredagen brukte vi til shopping og et besøk av Sentosa Island, som er en øy like utenfor byen. Vi bestemte oss for å dra videre nordover til Kuala Lumpur og Malaysia lørdag morgen, så vi bestilte to togbilletter på første klasse med KTM. Dette skulle vise seg å være fatalt.

Julestemning på Raffles Hotel

Singapore Sling

Skybaren på Swissotel

Utsikt

Hvite tigere i Singapore Zoo

Kan se ut som kystlinje, men i stedet er det hundrevis av skip som venter på oppdrag.

Merlion på Sentosa

Togturen som opprinnelig skulle ta sju timer endte først etter elleve. Cirka tre timer etter avreise brøt lokomotivet likeså godt sammen, og vi ble stående uten air condition i fire timer i regnskogen, med ca 35 grader i kupeen. Når man da heller ikke får kjøpt mat forbanner man seg på at man burde ha bedre tanker om NSB i fremtiden. Informasjonsflyten var inteteksisterende og når toget igjen startet å rulle klarte det jaggu ikke mer enn 50-60 km/t. Creds! Da vi omsider ankom Kuala Lumpur tok vi inn på et DODGY motell i bydelen Golden Triangle. Rommet lukta mugg og fuktigheten var til å ta og føle på. ”Skitt au! Det er da ikke her vi skal være,” utbrøt Kjelstad mens Åse satt som lammet på madrassen med hendene foldet i ansiktet. Vi satte kursen ut på gata og spiste en bedre middag i nærheten av motellet.

Mugghølet

Deilig å fortsatt kunne se at Liverpool henger etter

I Malaysia nekter forresten taxisjåførene å bruke taksameter slik at takstene ofte galopperer når de hvithudede skal ut på tur. Heldigvis var vi godt informert (ved hjelp av Lonely Planet boken) slik at vi visste omtrent hva som var akseptabelt. Dette falt ikke alltid i like god jord hos taxisjåførene, men det ble da ei rå. En tur på et kvarter kostet ikke mer enn 15-20 kr. Det kan man vende seg til!

Da vi våknet dagen etter spaserte vi opp til Petronas Tower. Som hardbarka skyskraper fan satte Kristian ekstra pris på endelig å få se tvillingtårnene, som lenge var verdens høyeste (452 m), i levende live. Vi fikk til og med en gratis tur til broen som går mellom tårnene, og dermed en flott utsikt over byen. (Hvis noen har sett filmen Entrapment med Catherine Zeta Jones og Sean Connery i hovedrollene, utspiller en del av filmen seg på denne broen.) Vi tok også subwayen ned til Little India og Chinatown for å nyte godt av de kulturelle godene.” I tillegg til silke, eksotisk aroma og uhygieniske matboder var det som ventet billigsalg på både ”Lolex”, ”Bleitling” og ”Neke. Vi endte opp med å kjøpe en Mc’ Flurry før vi dro tilbake til mugghølet.

Kristian foran Petronas Towers

På Skybridgen mellom tårnene

Little India

Bærumsguttene Kristian, Henry, Mathias og Erik var også i byen så vi bestemte oss for å gå ut og spise og ta noen pils sammen. Et hyggelig gjensyn!

Grytidlig dagen etter satte vi oss på bussen som skulle ta oss til Cameron Highlands. Cameron Highlands er et område sentralt i Malaysia som ligger på cirka 1500 meters høyde. På veien oppover var det jordras som helt eller delvis dekte veien, men bussjåføren styrte bussen med stødig hånd og fire timer senere befant vi oss i sentrum av Tanah Rata (ca. 1600 moh). Vi hadde allerede dagen før bestilt et guidet opplegg som skulle vise oss de viktigste tingene i området. Dette skulle vise seg å være over all forventning. I løpet av ettermiddagen besøkte vi en suveren rosehage, enorme teplantasjer, jordbærhage, biefarm, sommerfugl- og insektfarm og det lokale markedet. Alt pakket inn i en idyllisk setting som ingen av oss hadde ventet eller tidligere sett. Utrolig! Landskapet var som tatt ut av en Ringenes Herre film, og anbefales i høyeste grad. På kvelden inntok vi et malaysisk måltid (ikke like utrolig) etterfulgt av en suveren overkroppsmassasje (40 kr). Ikke nok med det, men julestemningen kom også snikende da vi avsluttet kvelden med en varm sjokolade og julesanger på den lokale Starbucks-kafeen. For en dag!

Rosehagen

Cameron Highlands

Strawberry farm

Midt i teplantasjen

Elefantbille til frokost

Skorpioner

Hello

Sommerfuglfarm

Nå som Cameron Highlands hadde reddet hele Malaysias inntrykk på en dag, var det på tide å busse videre og nordover mot smilenes land, Thailand. See you

1. Kjæreste,godeste jenta mi(pluss alle de andre kosenavna dine) og kjære Kristian.Fint med nytt reisebrev.Det er tydelig at trivselen er på topp.Må mase litt om sikkerhet,både i forbindelse med fallskjermhopping og dykkerkurs.Velg seriøse instruktører.Vet jo at dere ikke har hodet under armen.10cm.med snø,i dag.Alt ble med ett mye lysere ute.Ikke noen store nyheter fra gamlelandet.De fleste julegavene er i hus og jula kommer da den kommer. Fortsatt god reise og se etter brodert,fora,morgenkåpe i tykk silke for meg.Brodert silkestoff ca. 2x2m står også på ønskelista. Du vet hva jeg liker.Mange tanker og klemmer til dere. Mamma

2. Det høres ut som dere klarer å få med dere de viktige tingene. Har jo skjedd litt siden siste kommentar. Nå bærer det til Thailand ja. Formodet at det blir anledning til å innta Jomtien igjen - også med bra standard og utsikt. Ikke noe mug der nei! Nyt den gode årstiden i Østen. Det er en herlig tid dere har valgt. Vi får vel tenke på jula her i garden. Også er det hjulkalender med Vaselina fra i dag. PS:Jeg synes jeg så mutter'n og fatter'n på et rakfisklag på morgenkvisten lørdag? Koselig det!

3. Det er notert mamma. Nå er vi sertifiserte open water dykkere og begge er like hele...passer godt på hverandre, så ikke bekymre deg:)Har forresten veldig lyst til å bake pepperkakehus når jeg kommer hjem 21 desember hihi. Kos deg i førjulstiden og pass på snøen for oss så lenge. Klem fra oss

4. Flott å høre fra dere Kai, Olga og Emilie. Vi har akkurat kommet til Jomtien. Ble 18. etg denne gangen. Rett under Svein. Her er det ikke mye mugg nei. VI koser oss i innspurten!
    Hørte de skulle på noe rakfisklag, så det er sikkert fuktige greier det :D